Reklamacje i zwroty
Reklamacja to uprawnienie przysługujące każdemu konsumentowi, na wypadek stwierdzenia niezgodności towaru z umową. Sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację klienta. Reklamacja zostanie uwzględniona, jeżeli zostanie dowiedzione, że niezgodność towaru z umową istniała już w chwili wydania towaru.
Zwrot towaru to możliwość wynikająca z dobrej woli sprzedawcy. Zwroty przyjmowane są tylko w sytuacji, gdy towar jest nienaruszony i nieużywany.
Zwrot towaru to możliwość wynikająca z dobrej woli sprzedawcy. Zwroty przyjmowane są tylko w sytuacji, gdy towar jest nienaruszony i nieużywany.
Kiedy reklamacja, a kiedy zwrot?
Zwrotu towaru dokonuje się w sytuacji, gdy towar jest w nienaruszonym stanie i nie wykazuje śladów użytkowania.. Natomiast reklamacji można dokonywać w przypadku towaru użytkowanego, ponieważ podstawą do jej uznania mogą być wady ukryte, które ujawniły się dopiero w czasie eksploatacji produktu. Jak określa ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, podczas reklamacji konsument wybiera pomiędzy bezpłatną naprawą, wymianą towaru, zwrotem lub obniżeniem kosztów zakupu.
Zwrot i reklamacja towaru to dwa odrębne uprawnienia konsumenckie. W praktyce zdarza się, że konsument może skorzystać z ich obydwu, czyli albo zwrócić towar, albo go reklamować. Warto jednak pamiętać, że tylko reklamacja jest uprawnieniem uwarunkowanym prawnie i każdy sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację od klienta. Nie ma natomiast obowiązku przyjmowania zwrotu towarów – jest to uprawnienie wynikające tylko z dobrej woli sprzedawcy. Przyjęcie reklamacji nie jest tożsame z uznaniem jej za zasadną. Jeżeli po rozpatrzeniu reklamacja zostanie uznana za zasadną, klient będzie mógł skorzystać z wymiany, naprawy, zwrotu pieniędzy lub obniżenia kosztu zakupu. Na rozpatrzenie reklamacji sprzedawca ma 14 dni od daty zgłoszenia. Brak odpowiedzi w tym terminie powoduje, że reklamacja zostaje automatycznie uznana za zasadną. Reklamację zgłosić można do dwóch lat od daty zakupu. Nie trzeba mieć paragonu, wystarczy dowód zakupu w postaci wyciągu z konta bankowego.
Jeżeli mają Państwo pytania na temat zwrotów lub reklamacji produktów zakupionych za pośrednictwem naszej firmy, zapraszamy do kontaktu. Do każdego klienta podchodzimy w sposób indywidualny, tak by znaleźć najbardziej optymalne rozwiązanie.